El tribunal de primera instància considera que l’elèctrica va obrar de mala fe i obre la porta a un degoteig de demandes en aquest sentit.
El Jutjat de Primera Instància número 37 de Barcelona ha posat en un compromís a Endesa per la forma en què facturava el consum d’electricitat a les pimes. El tribunal encapçalat per Maria Millán Gisbert ha donat la raó a un grup de pimes, representades per Vosseler Advocats, en els seus reiterats intents que l’elèctrica li retornés les bonificacions que havia de realitzar en base dels consums de la companyia.
El periple de la pime va començar en 2012, quan va detectar que en les seves factures elèctriques no s’incloïen els descomptes previstos en la llei que estableix les tarifes d’accés a les xarxes de distribució i transport energètics vigent en aquest moment, una norma signada en 2001 pel llavors ministre d’Economia, Rodrigo Rato. Des d’aquest moment, va intentar que l’elèctrica li retornés les quantitats que s’havia oblidat de bonificar i que no persistís en l’error de facturació. Però l’elèctrica no va canviar de semblar, tal com els seus propis representants legals van reconèixer en el judici.
Mala fe processal
La magistrada Millán afirma en la seva sentència, a la qual ha tingut accés aquest mitjà, que ha existit “mala fe” perquè “la part actora ja havia reclamat extrajudicialment a la demandada abans d’iniciar les presents accions judicials”. A més de posar-se en contacte en diverses ocasions amb Endesa, va interposar una reclamació davant la Generalitat, qui també va fallar a favor de la pime i va reconèixer l’error d’Endesa.
Davant la falta d’intenció de l’elèctrica de canviar la seva actitud, la mercantil va decidir en 2013 iniciar el procés judicial. Quan va arribar la vista, el grup dirigit per Borja Prado va decidir aplanar-se. Va reconèixer les acusacions recollides en la demanda i es va comprometre a pagar els 5.832,66 euros que li reclamava la pime. Al final, a causa de la mala fe processal decretada per la jutge, també ha assumit el pagament de les costes i els interessos.
Degoteig de reclamacions
Endesa ja ha consignat en el jutjat català gairebé 8.000 euros per donar carpetada al procés. El veritable problema per a l’elèctrica no és aquesta quantitat, indiquen fonts del sector. El tribunal de primera instància de Barcelona senta un precedent perquè la resta d’abonats a la denominada tarifa 3.0 (un consum major de 15KW) iniciïn processos legals similars.
Obre la porta al fet que col·lectius com altres pimes, comunitats de veïns, comerços i algun ajuntament de grandària mitjana també reclamin les bonificacions que no s’han aplicat en les factures d’electricitat que encara no han prescrit. Vosseler Advocats fins i tot ha creat una plataforma per gestionar les demandes, un mecanisme que ja ha estat usat per una quinzena de companyies, indiquen des del bufet de la capital catalana.
El degoteig de reclamacions pot impactar de forma considerable en els comptes de resultat d’Endesa. La quantitat que ha hagut de pagar a la pymel correspon a un consum mitjà mensual d’uns 150 euros, però es troben en la mateixa situació signes que arriben a abonar fins a 35.000 euros en electricitat.